Co takiego jest w głosie Adama Lamberta

Odpowiedź na to pytanie spróbujemy znaleźć w tekście na ten temat przetłumaczony przez Annie.

W dalszej części newsa znajdziecie filmiki i zdjęcia z kolejnego nocnego wypadu Adama na imprezę. 

( znalezione na FB Glambrats, post z roku 2014)

 

[Nigdy nie chodziłam do żadnej szkoły muzycznej, dlatego jeśli wystąpią tu błędy w terminologii muzycznej, bardzo proszę o ich wskazanie – przyp.tłum.]

Co takiego jest w głosie Adama Lamberta?

Co takiego jest w głosie Adama Lamberta, że czyni go tak wyjątkowym? Wiele różnych rzeczy, jedne namacalne, inne eteryczne. Pierwszą rzeczą, którą ludzie zwykle komentują jest jego skala. Nagrania jego głosu prezentują go śpiewającego tak nisko jak Bb2 czy C3 (C poniżej średniego C) oraz tak wysoko jak A5 (blisko dwie oktawy wyżej niż średnie C), i to pełnym głosem, a nie falsetem. Zdarzają się nawet zahaczenia o Bb5. Większość piosenkarzy jest zadowolona dwuoktawową skalą, a Lambert rutynowo przekracza ją podczas swoich występów.

Ale skala jest niczym bez tonu i barwy. Lambert w całej skali prezentuje czyste, krystaliczne brzmienie swojego głosu. Obfituje w harmonie, które wzmacniają bogactwo tonów. (Niektórzy uważają nawet, że my nieświadomie odpowiadamy na te harmonie rozbrzmiewające w naszych ciałach. Dobrze „odczuwamy” jego głos.) Na życzenie potrafi przyciemnić lub rozjaśnić ton, ocieplić go wykorzystując wibrato lub przeszyć prostym dźwiękiem. Może bezproblemowo mieszać niskie i wysokie tony w całej swojej skali, przez co nie da się rozpoznać kiedy przechodzi z rejestru piersiowego przez mieszany do głowowego. Umie sprawić, że jego głos brzmi lekko i rytmicznie, gładko przechodząc po nutach albo mocno i dramatycznie, wykorzystując zarówno rejestr głowowy jak i piersiowy wysoko w swojej skali. Ludzie uważają, że on „beltuje” lub krzyczy, ale nie jest to właściwe określenie. Nie ma tu żadnego naciągania, pchania, żadnych przejawów wysiłku kiedy osiąga wysokie dźwięki. Siła pochodzi tu z wykorzystania przez Adama naturalnego pełnego rezonansu swojego ciała oraz wspaniałego wsparcia oddechem w sposób najbardziej zrelaksowany.

Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę w przypadku Lamberta jest jego umiejętność śpiewania przekonująco w różnych stylach i gatunkach muzycznych. Poprzez swoją przeszłość w musicalach, potrafi śpiewać jak autentyczna gwiazda Broadwayu. Dzięki kilkuletnim szkoleniu wokalnym, może śpiewać przekonująco również w stylu operowym. Niewielu trenowanych klasycznie piosenkarzy potrafi zmienić swój styl, aby przekonująco zajmować się popem, bluesem albo hard rockiem, jednak Lambert wchodzi w każdy z tych stylów jakby był do nich stworzony. Nie ma tam formalnych dźwięków opery, a obecna jest natomiast lekka chrypa i surowe brzmienie piosenkarza rockowego. Umie także wykonywać riffy jazzowe na równi z najlepszymi.

Podstawą tych umiejętności jest fizjologia, z jaką się urodził – fizjologia dobrego piosenkarza. Tak jak kunsztownie wykonana wiolonczela ma bogaty, pełny, słodki rezonans, tak samo dzieje się z jego ciałem. Ale to lata treningu, praktyki i nauki pozwalają mu wykorzystać to, co najlepsze, w jego instrumencie. Wiedzieć, jak go kształtować, jak go wspierać, jak naginać nuty, przedłużać frazy, artykułować słowa, dodawać crescenda i diminuenda oraz kształtować piosenkę w taką, która dotyka nas emocjonalnie. Tak jak wiolonczela brzmi najlepiej, gdy gra na niej biegły w sztuce muzyk, który posiada świetne umiejętności interpretacji.

Oto, co jest tak wyjątkowego w głosie Adama Lamberta. A jeśli chodzi o jego umiejętności jako wykonawcy i gwiazdy estrady, zostawimy to na następny raz.

Oryginalny autor tekstu: Cassie z atop.proboards.com


Adam na imprezie wczoraj

Snap Adama

Filmiki

Zdjęcia


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*